Język angielski w najmłodszych grupach wiekowych- Twoja check lista.

Rozpoczynasz nauczanie języka angielskiego w najmłodszych grupach wiekowych?

Ta lista przyda się Tobie na pewno. W szybki, jasny sposób – patrząc na wszystkie punkty w tym wpisie jeden po drugim – przeanalizuj i odhacz swoją check listę, czyli najważniejsze informacje, które musisz mieć z tyłu głowy zanim wejdziesz do klasy i podczas przygotowania do każdego Twojego spotkania z najmłodszymi uczniami.

 

 

Szybkie podsumowanie : DZIECI czyli NASI UCZNIOWIE

Przedszkolak: emocjonalnie labilny, niedojrzały emocjonalnie i społecznie, uczy się dostosowywać do panujących reguł. Często problemy edukacyjne i wychowawcze wynikają z nierozumienia emocji swoich i innych osób oraz z różnych stylów wychowawczych z jakimi konfrontuje się dziecko w domu i w przedszkolu. Na to jak przebiegać będzie nauczanie wpływ mają także- zmęczenie, nastrój, samopoczucie, pora prowadzenia zajęć, proces adaptacji, w którym jeszcze ciągle może być dziecko, stan zdrowia, sytuacja rodzinna, to czy dziecko jest osłuchane z językiem angielskim czy dopiero rozpoczyna swoją edukację językową oraz temperament i osobowość dziecka. Nie bez znaczenia są także ewentualne dysfunkcje rozwojowe, które ujawniają się w wieku przedszkolnym i nad którymi powinno się pracować/ rozpocząć pracę i odpowiednią terapię ( nauczyciel,rodzic,specjalista). Zmęczenie dzieci, prze-bodźcowanie, duża ilość zajęć dodatkowych w przedszkolu, hałas…

Uczniowie w klasach 1-3: są już bardziej stali jeśli o emocje chodzi ale ten obszar wciąż u dzieci pozostaje w ciągłym rozwoju. Uczniowie w klasach 1-3 lepiej rozumieją reguły społeczne. Potrafią się dłużej koncentrować. Powinni być już dobrze osłuchani z językiem angielskim ( jeśli przyjmiemy,że dzieci spotykały się na zajęciach z języka angielskiego 4 lata w przedszkolu) ale zależy to od tego jak w przedszkolu prowadzone były zajęcia językowe. Kto je prowadził, w jaki sposób, z jakimi kompetencjami, jakimi metodami, na co kładł nacisk jeśli chodzi o usprawnianie umiejętności językowych.

Wszystkie dzieci mają naturalną potrzebę ruchu, uczą się przez działanie, eksplorują, poznają świat poprzez zmysły. Takich aktywności powinien im dostarczać nauczyciel na zajęciach językowych!!! Pamiętaj, że w swojej grupie/klasie znajdziesz – wzrokowców,słuchowców i ruchowców. Dzieci prezentują bardzo rożne style uczenia się… także mieszane.

 

Szybkie podsumowanie: NAJSKUTECZNIEJSZE METODY i TECHNIKI pracy z dziećmi

– mówimy do dzieci w języku angielskim – dzieci nie mają z tym problemu- opór jest najczęściej w nauczycielu.
– immersja językowa- podczas zajęć językowych stwarzamy naturalne warunki otaczania dziecka językiem w swobodnych luźnych wypowiedziach, tak jak dzieje się to w języku ojczystym
– ‚silent period’ jest naturalnym procesem nauki języka i charakteryzuje się posiadaniem wiedzy biernej przez ucznia, a brakiem umiejętności wykorzystania języka aktywnie. Czas między osłuchiwaniem się i gromadzeniem informacji a produkcją językową jest  inny dla każdego dziecka

Dzieci lubią:

– powtarzalność, rutynę, aktywności, które następują po sobie
– działanie
– hands on activities, które pozwalają im usprawniać motorykę małą
– head up/ head down activities, które pozwalają pracować im na przemian – w ruchu i w skupieniu
– hello routine – wyraźne rozpoczęcie zajęć
– goodbye routine – wyraźne zakończenie zajęc
– piosenki,rymowanki,chanty, rymy,rytm
– flash cards, pacynki, realia,gadżety, prawdziwe rzeczy,które przynosimy na zajęcia
– multimedia 2-3 min z konkretnym celem językowym
– doświadczenia/ projekty
– stories
– teatr/ scenki/dialogi

– tak możemy nauczać małe dzieci czytać globalnie. Dziecko nie musi znać poszczególnych liter alfabetu, by uczyć się czytać globalnie.
– tak możemy nauczać dzieci glosować w języku angielskim – nie ma to nic wspólnego z tym, jak brzmi alfabet angielskojęzyczny
– tak,możemy zachęcać dzieci do mówienia pełnymi zdaniami
– tak, za pomocą obrazu, gestu, mimiki można dzieciom wszystko pokazać i wyjaśnić
– dzieci wiele rozumieją z kontekstu
– tak, nie nauczamy bezpośrednio gramatyki ale pośrednio nauczamy jej cały czas

W przedszkolu kładziemy głównie nacisk na osłuchiwanie się z językiem angielskim i konwersację w tym języku.

W klasach 1- 3 dzieci osłuchują się wciąż z jerzykiem, konwersują, dochodzi usprawnianie czytania i nauka pisania. To wielka różnica między przedszkolem, a szkołą i ogromny „krok milowy” i dla dziecka i dla nauczyciela.

 

Szybkie podsumowanie: DLACZEGO WARTO ROZPOCZYNAĆ NAUKĘ JĘZYKA ANGIELSKIEGO WE WCZESNYM DZIECIŃSTWIE

– dziecko uczy się spontanicznie, bez wysiłku
– im starsze dziecko tym trudniej przychodzi mu uczenie się i więcej wysiłku musi włożyć w cały proces edukacji
– dziecko ma tak zwaną ‚czystą kartę’ nie ma żadnych uprzedzeń ani naleciałości gramatycznych jeśli chodzi o język ( np ojczysty, gdzie starsi uczniowie i dorośli już mają)
– dziecko nie boi się mówić
– dziecko uczy się mówić poprawnie od osoby, która je naucza
– jeśli słyszenie jest prawidłowe, dziecko wychwytuje wszystkie niuanse językowe, melodię i akcent języka. Jest więc ogromna szansa,że w przyszłości nie będzie mówić w języku angielskim z akcentem języka ojczystego
– aparat mowy dziecka jest b plastyczny, dlatego wymowa obcojęzycznych słów dzieje się bez problemu i nie sprawia dzieciom trudności
– jeśli dziecko uczy się dwóch języków równolegle, nie ma świadomości ‚języka obcego’, tylko drugiego nauczanego równolegle do języka ojczystego
– dzieci do których równolegle mówi się w języku polskim i angielskim potrafią automatyzować swoje wypowiedzi- nie tłumaczą ich w głowie jak osoby, któe rozpoczęły naukę języka jako na przykład osoby dorosłe

 

Szybkie podsumowanie: NAUCZYCIEL:

– bądź elastyczny
– idź za dzieckiem
– kończ zabawy zanim zechcą skończyć je dzieci
– obserwuj ucznia
– zmieniaj aktywności średnio co 3- 5 min w przedszkolu; w klasach 1-3 co 5 – 7 min
– zawsze pamiętaj,ze masz przed sobą uczniów, którzy prezentują różne style uczenia się
– pamiętaj by angażować wszystkie zmysły dzieci podczas proponowanych aktywności
– zachęcaj dzieci do mówienia
– patrz z perspektywy dziecka- to co podoba się Tobie,niekoniecznie podoba się Twojemu uczniowi
– zainteresowany i zaangażowany uczeń nie będzie przeszkadzał podczas zajęć,nie będzie się nudzić, nie będzie sprawiać problemów wychowawczych😊😊😊
– zmotywowany uczeń, szybciej i chętniej się uczy i angażuje w proponowane aktywności😊😊😊
– zajęte działaniem dzieci są zaangażowane w proces uczenia się
– dbaj o porządek wokół siebie

– proponuj adekwatne aktywności – nie za proste i nie za trudne, to co proponujesz musi być W SAM RAZ
– zrezygnuj z ‚rozpraszaczy’ w sali jeśli to możliwe

– w klasach 1-3 dzieci nie mogą pozostawać w ławkach przez całą lekcję
– wciąż poszerzaj swoją wiedzę z zakresu pedagogiki i metodyki
– bierz udział w kursach, szkoleniach, webinarach, konferencjach
– pozytywna dyscyplina to klucz do efektywnych zajęć

– wymagaj przede wszystkim od siebie

 

autor: Kasia Dołhun

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *