WSPIERAJ ROZWÓJ DZIECKA PRZEZ KONSTRUOWANIE

Weźmy pod lupę klocki, które są niezwykle zróżnicowane pod względem wielkości, kształtu i struktury. Jakie są dostępne? Plastikowe, piankowe, kartonowe, drewniane, od malutkich po naprawdę duże elementy. Na rynku można też znaleźć klocki konstrukcyjne typu wafle, ze śrubkami, z otworami, takie, które nadają się do budowania pojazdów, robotów, wielkich i malutkich konstrukcji. Są też klocki magnetyczne, które pozwalają poznać prawa fizyki i zdecydowanie zwiększają spektrum możliwości. Klocki drewniane natomiast jeszcze bardziej  ćwiczą precyzję, a wszystko dlatego, że nie można ich połączyć przez co konstrukcja jest bardziej wymagająca.

NO TO OD POCZĄTKU:)

Działania konstrukcyjne obejmują zestaw elementów służących do zabawy polegającej na manipulacji w celu zbudowania zorganizowanego układu. Skomplikowane? -Niekoniecznie. A jednak. Z wielu przeróżnych elementów metodą prób i błędów ma powstać w efekcie końcowym jakaś wcześniej dobrze przemyślana całość. To wszystko, co dzieje się ‚po drodze’ w całym procesie tworzenia- konstruowania, ma dla rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka ogromne znaczenie. Wszelkie zabawy konstrukcyjne inspirują, pozwalają realizować fantazje budowlane, dają dzieciom w każdym wieku wiele radości i bezsprzecznie stanowią okazję do nabywania nowych doświadczeń zarówno intelektualnych jak i emocjonalnych. Odpowiedzialność za powierzony projekt to  także nauka trudnej sztuki wygrywania i jeszcze trudniejszej sztuki przegrywania i mierzenia się nie tylko z grupą ( jeśli dzieciaki konstruują razem) ale dziecka z samym sobą, swoimi postępami,możliwościami i wiedzą.

SZKRABY I PRZEDSZKOLAKI

U najmłodszych Szkrabów pierwsze zabawy konstrukcyjne mają raczej formę zabawy manipulacyjnej. Polegają na przypadkowym łączeniu elementów, wyjmowaniu, wkładaniu, obracaniu, a także na przekładaniu z rączki do rączki. Roczniaki będą podejmować pierwsze próby ustawienia wieży czy łączenia klocków. Wraz z rozwojem dziecka zabawy manipulacyjne ewoluują w stronę zabaw konstrukcyjnych. Młodsze przedszkolaki będą odwzorowywać to, co widzą u innych – naśladują otoczenie, działają zgodnie z prostą instrukcją. Starsze pokuszą się o realizację pierwszych własnych pomysłów. Ich budowle będą coraz bardziej skomplikowane, będą też mieć swoje nazwy i różne funkcje. Im starsze dziecko, tym większa świadomość planowania swoich działań, a efekty coraz bardziej szczegółowe i bogatsze w detale. Zabawy konstrukcyjne nie dostarczają gotowych rozwiązań. Raczej skutecznie motywują dzieci do ich poszukiwania. Uczą koncentracji i cierpliwości. Rozwijają zdolność planowania, przewidywania. Usprawniają koordynację wzrokowo-ruchową, koordynację ręka-oko. Angażują małą motorykę, tak bardzo istotną w czasie dalszej nauki, bo poprzedzającą umiejętność pisania. Uczą precyzji. Dają poczucie sprawstwa, rozbudzają kreatywność, zaspokajają potrzebę tworzenia, ćwiczą pamięć. Uczą przedszkolaki porządkować i klasyfikować, określać umieszczenie przedmiotów w przestrzeni, ich położenia. Dziecko, które konstruuje poszerza swój zasób słów, uczy się języka, poznaje nazwy kształtów, kolorów, faktur i materiałów. Dostosowuje się i zapamiętuje reguły i zasady.

STARSZE RODZEŃSTWO PRZEDSZKOLAKÓW

Fenomen konstruowania polega na tym, że nie definiuje dzieciaków i nie ogranicza ze względu na wiek czy ich możliwości. Szkolniaki  konstruując już na poziomie bardziej zaawansowanym niż przedszkolaki, dodatkowo będą wzbogacać swoją wiedzę ogólną  o świecie. Za stworzeniem konkretnej konstrukcji ( często istniejącej i znanej) idą konkretne informacje na jej temat. Co to jest? Jak powstało? Kidy? Z czego jest zrobione? Po co? Gdzie się znajduje? Co stanowiło trudność dla inżynierów czy konstruktorów w rzeczywistości? Obok konstruowania pojawia się prezentacja z wiedzy ogólnej o danej budowli. Tu pojawia się bardzo ważny aspekt współpracy. Kiedy szkolniaki pracują na jednym komplecie klocków i do dyspozycji mają jedną instrukcję, ćwiczą umiejętność pracy w zespole. Konstruowanie naturalnie wręcz łączy w spójną całość nauki przyrodnicze, technologię, inżynierię i matematykę. Konstruowanie zachęca do krytycznego i technicznego myślenia oraz kreatywnego rozwiązywania problemów. Dzięki praktyce dzieciaki nieświadomie poznają prawa fizyki i mechaniki. Starsze szkolniaki i nastolatki motywuje budowanie modeli, które można samodzielnie wprawić w ruch. Takie konstruowanie daje dzieciakom władzę nad stworzonym obiektem. Kolejnym zaawansowanym krokiem konstruowania będzie programowanie, które proponuje się najstarszym grupom wiekowym. Specjalne klocki, elementy i aplikacje  stanowią idealny sposób wprowadzenia nastolatków w świat programowania. Z kolei wykorzystując   zbudowane przez siebie modele i postacie starsze dzieciaki uczą się tworzyć własne animacje.

PAMIĘTAJ – KONSTRUOWANIE TO NIE TYLKO KLOCKI

Klocki to pierwsza rzecz jaka przychodzi nam do głowy, kiedy mowa o zabawach konstrukcyjnych. Jednak do skomplikowanych zabaw konstrukcyjnych należą także: lepienie, wyrabianie, wznoszenie zamków z piasku, usypywanie mostów, zabawa ciastoliną, piaskiem kinetycznym, masą solną, nawlekanie guzików i koralików na druty i sznurki, tworzenie modeli z mniejszych elementów, majsterkowanie i konstruowanie gier planszowych.  Wszystkie powyższe angażują wyobraźnię i mechanizmy związane z planowaniem i wpływają doskonale na integrację sensoryczną.

 

autor Katarzyna Dołhun

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *