Jak wyciszyć dziecko?

Cisza w dobie wszechobecnego hałasu dochodzącego z każdej dosłownie strony znaczy naprawdę wiele. Cisza pomaga w skupieniu, koncentracji i… rozwiązywaniu problemów. Cisza ułatwia rozwój związany z integracją sensoryczną, czyli wiązania bodźców, odbieranych przez zmysły, z odpowiednią reakcją na nie. Cisza uczy identyfikacji uczuć, ich rozumienia i odpowiedniej, przemyślanej reakcji. Brak dźwięku pozwala przede wszystkim na odpoczynek.

GŁOŚNE DZIECI.

Pewnego razu prowadziłam zajęcia z bardzo głośną grupą przedszkolną. Postanowiłam, że dobrym pomysłem będzie zabawa w ‚ciszę’. Po skończeniu zabawy, wszystkie przedszkolaki poprosiły o przedłużenie zabawy. Okazało się, że zabawa w ‚ciszę’ jest wspaniała ( jak same określiły dzieci).

Przedszkolaki mówiły, że nie znały takiej wcześniej i bardzo chciałyby bawić się w nią codziennie. Usłyszałam też, że nie znają ciszy!!!

CO SPRAWIA,ŻE DZIECI MAJĄ PROBLEM Z WYCISZENIEM I KONCENTRACJĄ?

Zwróć uwagę na to, jak wygląda dzień Twojego dziecka? Przez ile czasu jest narażone/ wystawione na kontakt z przeróżnymi  bodźcami, które sprawiają, że jego system nerwowy nie ma możliwości zregenerowania się. Spędzanie dużej ilości czasu przed telewizorem, tabletem czy komputerem, nie ułatwia sprawy. Przebywanie w miejscu pełnym rówieśników ( sale zabaw, przedszkole, szkoła) są bardzo potrzebne ze względu na rozwój społeczny dziecka, ale na pewno nie pomagają w wyciszeniu.

CO POMOŻE?

Pomoże wszystko, co sprawia, że jesteśmy w stanie usłyszeć ciszę… Spokojne czytanie bajek, budowanie z klocków, rozmowa na sofie, układanie puzzli, wspólne rysowanie, wspólne długie spacery. Możesz także skorzystać z pomysłów na wyciszanie dzieci, które na zajęciach stosowane są z powodzeniem przez nauczycieli. Te techniki naprawdę działają. Zajmują niewiele czasu, sprawiają dzieciom frajdę. Można je stosować w każdej chwili w domu i bawić się razem z dzieckiem.

DZWONECZEK.

  Podawajcie sobie z  ręki do ręki mały dzwoneczek. Zabawa polega na tym, aby dzwonek podawać jak najciszej – tak aby nie wydał z siebie żadnego dźwięku. Możecie podawać sobie jakąś inną zabawkę lub instrument, a nawet grzechotkę.

GŁUCHY TELEFON.

 Stara jak świat zabawa zmusza dziecko do zaangażowania się w przekazywanie po cichu, na ucho tajnej wiadomości. Zabawa działa uspokajająco i pozwala ćwiczyć koncentrację.

BARDZO CICHY PRZEDMIOT W RĘKACH.

Zabawa odwrotna do DZWONECZKA.

Podajecie sobie jakiś przedmiot, który nie wyda żadnego dźwięku – kawałek drewna, metalową łyżeczkę, zakrętkę od butelki. Zadaniem Waszym jest usłyszenie dźwięku, jaki wydaje przedmiot, który sobie podajecie z ręki do ręki. Tu działa wyobraźnia!!! Przecież po głębszym zastanowieniu nawet metalowa łyżeczka może w naszej wyobraźni wydać  jakiś dźwięk:)

ŚPIEW.

Może być także sposobem na wyciszenie. Wspólne muzykowanie uspakaja. Pamiętaj o odpowiednim dobrze repertuaru. Wybierz piosenki spokojne i śpiewaj z dzieckiem wolno, nieco ściszając głos i zwalniając tempo. Możecie również razem nucić. Dobrze sprawdzą się kołysanki.

SZEPT.

Mów do dziecka coraz ciszej, aż w końcu szepcz. Dziecko musi się wyciszyć, żeby Ciebie usłyszeć. Zachęć dziecko do mówienia do Ciebie także szeptem.

SZEPCZEMY NA CZAS.

Ustaw w widocznym miejscu klepsydrę. Tak długo jak ziarenka będą się przesypywać z góry na dół, będziecie zwracać się do siebie szeptem. Pozwól aby dziecko decydowało o tym, ile razy przestawi klepsydrę, aby ziarenka ponownie przesypywały się z góry na dół.

MUZYKA KLASYCZNA.

 Zaopatrz się w płyty z muzyką klasyczną.  Połóż się razem z dzieckiem na sofie lub na dywanie. Możecie też wygodnie usiąść i zamknąć oczy. Zrelaksujcie się przez kilka minut słuchając muzyki klasycznej.

RYSOWANIE.

Słuchając muzyki klasycznej możecie razem rysować.  Wybierzcie wcześniej wspólnie temat plastyczny.

ODGŁOSY PRZYRODY.

Troszkę podobna technika do słuchania muzyki klasycznej ale inna…

Zaproponuj dziecku wspólne słuchanie szumu fal, szumu drzew, wiatru, odgłosów ptaków. Podczas słuchania nagrań możecie rysować swoje skojarzenia z tym, co słyszycie.

CO SŁYSZĘ.

Puść dziecku płytę, na której nagranych jest bardzo dużo różnych odgłosów, jeden po drugim. Zadaniem dziecka ( możecie także pracować razem) jest utworzenie listy odgłosów w kolejności w jakiej je usłyszało. Po zakończeniu słuchania, sprawdźcie czy wasza ‚lista’ zgadza się z tym, co było na płycie.

CO WYDAJE TEN DŹWIĘK?

Połóż przed dzieckiem 10 przedmiotów, które wydają różne dźwięki. Poproś dziecko aby zamknęło oczy. Poruszaj przedmiotem, który wyda dźwięk i pozwól dziecku zgadnąć co to za przedmiot.

BUTELKI Z WODĄ.

Dziecko dostaje plastikową butelkę, którą napełnia wodą. Nalewanie wody ma odbyć się w ciszy, tak, żeby dziecko mogło usłyszeć wodę nalewaną z kranu. Ty też przygotuj butelkę dla siebie. Bawcie się w ‚granie’ butelkami znanych melodii.

ZAPAMIĘTYWANIE.

Wypowiedz jakieś zdanie. Zadaniem dziecka jest powtórzenie zdania po Tobie i dodanie swojego. Następnie Ty mówisz dwa poprzednie zdania i ponownie dodajesz swoje. Dziecko mówi trzy poprzednie i dodaje swoje. Możecie tak grać nawet do 20-30 zdań:) Dobre na pamięć i koncentrację!!!

PRZELICZANIE.

Miej pod ręką kilka materiałowych, plastikowych lub papierowych woreczków. Do każdego woreczka włóż: kasztany, muszelki, kamyczki, makaron, ziarna grochu, fasolę. Pozwól aby dziecko wylosowało woreczek. Dziecko w ciszy przelicza wszystkie przedmioty, a Ty sprawdzasz czy dobrze policzyło.

GIMNASTYKA.

Możecie razem poćwiczyć. Proste ćwiczenia gimnastyczne wykonujcie w ciszy skupiając się na oddechu. Wymachy rąk i nóg, rowerek, przysiady, chodzenie po linie ( taśma na dywanie) tak aby nie stracić równowagi – to bardzo fajna zabawa.

NAŚLADOWANIE.

Pokazuj dziecku przez 2-3 minuty różne figury i miny. Dziecko ma naśladować  Ciebie ale w ciszy. Potem zamieńcie się rolami.

GDY PRZESTANIE GRAĆ MUZYKA.

Puść dziecku muzykę. Kiedy ją wyłączysz dziecko musi ‚zastygnąć’ w pozie, w jakiej akurat jest, gdy wyłączasz płytę. Oprócz muzyki ( może być spokojna), powinna panować cisza. Potem pozwól aby dziecko wyłączało muzykę, a Ty zastygaj nieruchomo w pozie, w jakiej zastanie Cię muzyczna przerwa.

BALON.

Dziecko nabiera powietrza, a potem powoli jak balon je wypuszcza. Powtórz z dzieckiem ćwiczenie kilka razy.

 ĆWICZENIA ODDECHOWE.

Przygotuj rurki i kolorowe kreatywne kuleczki filcowe. Zadaniem dziecka jest: a) przedmuchanie kulki rurką z miejsca A do miejsca B albo b) wciąganie powietrza przez rurkę, które utrzymuje filcową kuleczkę na końcu rurki.

LUSTRO.

Dziecko staje naprzeciwko Ciebie. Wykonują pewne ruchy ( kucanie, podnoszenie nogi, ręki, robi ‚miny’). Dziecko w ciszy naśladuje Ciebie.

A MOŻE ORIGAMI?

Jeśli jesteście fanami sztuki składania papieru bez klejenia, cięcia i malowania – chapeau bas!

Przy składaniu papieru techniką Origami należy zachować spokój, dokładność i cierpliwość:)- cisza murowana!

 

Autor: Katarzyna Dołhun.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *