Magiczne i sprawdzone sposoby na nauczanie dzieci języka angielskiego w domu.

„Quality time” czyli wartościowy czas spędzany dziś z dzieckiem to duże wyzwanie dla większości rodziców. Zmęczenie, brak czasu i niewystarczający poziom energii to wrogowie wspólnej zabawy. Jednak wartościowy czas, a do tego po angielsku, nie musi być wcale meczący. Oto magiczne i sprawdzone sposoby na to jak skutecznie zainteresować dziecko językiem angielskim.

 

Kreatywność to potencjał i sposób na nudę w każdym miejscu.

Kreatywność to potencjał, który tkwi w nas dorosłych, a w dzieciach przede wszystkim. Mając różnorodne, oryginalne pomysły oszczędzamy czas, znajdujemy zaskakujące rozwiązania, a nawet miejsca i okoliczności, które sprzyjają nauce języka angielskiego. Im bardziej dziecko jest zaskoczone naszymi propozycjami zabaw językowych, tym chętniej „wejdzie” w nową sytuację chcąc zaspokoić swoją ciekawość. Poza tym rodzic wychodzi troszkę z roli poważnego opiekuna i jawi się tu jako wspaniały kumpel do zabawy.

Supermarket:

Zróbcie listę produktów w języku angielskim i odwiedźcie pobliski supermarket. Poproś dziecko aby przynosiło z półek produkty, o które prosisz. Przy okazji sprawdzania słownictwa, sprawdzisz orientację dziecka „w terenie”, którym jest sklep.

Łazienka:

Łazienka jest prawdziwą skarbnicą słownictwa i pretekstem do przetestowania rozumienia ze słuchu komend czy próśb, które obowiązkowo wydajemy w języku angielskim tym samym sprawdzając czy dziecko je rozumie i czy jest w stanie wykonać je poprawnie. Nazywajmy z dzieckiem ubrania podczas wyciągania prania z pralki. Dodatkowo poprośmy aby dziecko nazywało kolory, ewentualnie odnosiło się do rozmiarów bądź przynależności konkretnych ubrań. Nazywajmy kosmetyki i czynności z nimi związane np. szampon – myję głowę, mydło- myję ręce. Poprośmy dziecko aby wykonało te czynności, co równoznaczne jest z nauczaniem przez działanie, które w efekcie końcowym skutkuje szybszym zapamiętywaniem i kojarzeniem.

Lustro:

Małe i duże lustra nadają się wspaniale do zabawy z naszym odbiciem. Osoba w lustrze może robić różne miny. Nazywajmy więc emocje w języku angielskim. Odbicie w lustrze może nazywać części ciała i poprosić dziecko o powtórzenie nazw i wskazanie poszczególnych części ciała. Możemy tez nazywać czasowniki i naśladować czynności przed lustrem.

Kuchnia pełna cudów:

Gotowanie to fantastyczne wyzwanie dla dziecka i rodzica. Dziecko nazywa produkty, poznaje nazwy nowych smaków w języku angielskim, nazywa urządzenia i sprzęty kuchenne. Zaproponujmy maluchowi zabawę polisensoryczną z wykorzystaniem zmysłu węchu, dotyku i smaku. Zawiążmy dziecku oczy. Podawajmy mu do rączek warzywa i owoce. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie nazwy produktu przy użyciu wyżej wymienionych zmysłów. Dziecko może dotknąć produkt, powąchać i skosztować ale nie będzie go widziało.

Przestrzeń to frajda:

Wykorzystajmy przestrzeń domową do nazywania i dotykania mebli, a także do „przemycenia” struktur gramatycznych. Czy wiesz, że jeżeli poprosisz dziecko o umieszczenie przedmiotów „pod”, „na”, „obok”, „w” jakimś konkretnym miejscu ćwiczysz z maluchem przyimki miejsca. Ponadto podczas ruchu pobudzamy dojrzewanie układu nerwowego. Dlatego w czasie „zabawy w naukę” wykorzystuj różne formy aktywności fizycznej i motywuj dziecko do aktywnego zdobywania wiedzy.

Papierowa taśma klejąca:

W tradycyjne zabawy jak „kółko i krzyżyk” czy „klasy” można zagrać zupełnie inaczej. Użyj papierowej taśmy klejącej, z której wykleisz na podłodze kwadraty do powyższych zabaw. W kolejnych kwadratach umieść wedle poziomu językowego dziecka – ilustracje do nazywania, polecenia do wykonania, napisy do przeczytania lub zdania do uzupełnienia. Dziecko rzuca kostką i skacze po kwadratach. Jeśli zatrzyma się na konkretnym, wykonuje zadanie językowe. Do gry „kółko i krzyżyk” można użyć patyczków np. do grilla ( krzyżyk) i gumek do włosów (kółko). Wybieraj z dzieckiem na zmianę pole, na którym chcesz postawić kółko lub krzyżyk. Taśma papierowa może stać się także drogą szybkiego ruchu lub kręta ulica w mieście, po której poruszają się różne pojazdy. Nazywajcie je, pogrupujcie w zbiory w zależności od tego czy poruszają się w powietrzu, na ladzie czy po wodzie. Pamiętaj, że bawicie się tylko używając języka angielskiego.

Kształty:

Klocki, sznurówki, tasiemki, paski z bibuły – to rzeczy, które możesz wykorzystać do nauki kształtów. Nie ograniczaj się do czterech podstawowych: koła, kwadratu, trójkąta i prostokąta. Pokaż dziecku jak wygląda trapez, serce, gwiazda, pięciokąt czy sześciokąt. Nazywajcie kształty, liczcie kąty i ramiona figur. Niech dziecko manipuluje tasiemkami aby odtworzyc odpowiedni kształt- to wcale nie jest takie proste, próbujcie!

Kolory tęczy:

Dzieci uwielbiają zabawę z farbami. Nazywanie kolorów po angielsku czy malowanie tęczy to pestka w porównaniu z zabawą w „małe laboratorium”. Mieszajcie kolory i twórzcie nowe barwy. Gdy zmieszasz czerwona farbę z żółtą powstanie pomarańcz. Czerwony i niebieski da wam fiolet. Żółty kolor w połączeniu z niebieskim da zielony. Malowanie na szkle lub projektowanie swojej własnej koszulki ( malujecie na wcześniej kupionym białym, gładkim t-shircie ) to prawdziwe wyzwanie. Możesz pobawić się z dzieckiem także kolorowymi paseczkami bibuły. Farbujcie nimi wodę, która porozlewacie do przezroczystych plastikowych kubeczków. „Przeniesienie” wody z jednego kubeczka do drugiego za pomocą gąbki lub pipety na czas to kolejny pretekst do ćwiczenia małej motoryki i liczenia czasu w języku angielskim.

Bajki:

Pooglądajcie od czasu do czasu razem bajki polecane specjalnie do nauki języka angielskiego. To doskonały sposób aby zachęcić dziecko do kontaktu z językiem obcym w jego naturalnej formie. Taka forma spędzania czasu to osłuchanie się z językiem, przyzwyczajenie się do obcej mowy w naturalny sposób. Dzieci intuicyjnie i nieświadomie przyswajają nowe słownictwo. Bajka nie powinna być długa. Chodzi raczej o to, aby była ona „bazą” do działania w świecie realnym. Narysujcie razem głównych bohaterów lub jakąś najciekawsza scenkę. Powtórzcie po angielsku kilka kluczowych słówek.

Wspólny czas to „dobra robota” dla psychiki dziecka.

Najprostsze wspólnie wykonywane czynności sprawiają, że dziecko czuje się słuchane, ważne i doceniane. Zabawy z rodzicami rozwijają społeczno-emocjonalne zdolności dziecka. Jeśli „bawimy się w język angielski” dziecko dodatkowo jest zmotywowane przez rodzica i widzi sens w porozumiewaniu się w języku obcym, gdyż język angielski nie jawi się tu jako abstrakcja. W momencie zabawy ma praktyczne zastosowanie czyli jest użyteczny, jest środkiem do komunikacji. Dobre, pozytywne nastawienie do nauki języka angielskiego we wczesnych latach dzieciństwa jest bardzo mocną bazą do uczenia się języka z chęcią w przyszłości na kolejnych, wyższych poziomach edukacji.

 

Autor: Katarzyna Dołhun

1 thought on “Magiczne i sprawdzone sposoby na nauczanie dzieci języka angielskiego w domu.

  1. Bardzo ciekawe podejście. Czasami warto zastanowić się głębiej nad rzeczami, które nas otaczają. Można wyciągnąć bardzo ciekawe wnioski, a jednocześnie odnaleźć drugie dno sprawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *